A II. Nemzetközi Marton Éva énekverseny védnökei és zsűrije

Fővédnök

Áder János

Jogász, politikus. 1990 és 2009 között országgyűlési képviselő, 1997-től 1998-ig az Országgyűlés alelnöke, majd 2002-ig elnöke. 2009-től 2012-ig európai parlamenti képviselő, 2012 májusa óta Magyarország köztársasági elnöke.

 

Védnökök

Balog Zoltán

Református lelkész és mentálhigiénés szakember, az emberi erőforrások minisztere és a Nemzeti Kulturális Alap elnöke, a Német Szövetségi Köztársaság nagy érdemkereszt csillaggal és vállszalaggal kitüntetésének birtokosa.

 

Dr. Batta András

Széchenyi-díjas zenetörténész, egyetemi tanár.

 

Tarlós István

Mérnök és politikus, 1990 és 2006 között Óbuda-Békásmegyer (Budapest III. kerület) polgármestere, 2010-től Budapest főpolgármestere.

 


 

 

A zsűri elnöke

Marton Éva prof. emer. KS

 

A zsűri tagjai

Christina Scheppelmann

A barcelonai Teatro Liceu művészeti főigazgatójának zenéhez fűződő kapcsolata gyerekkorában kezdődött a Hamburgi Állami Operaház gyermekkarának tagjaként, tizenévesen pedig már rendszeresen elutazott Európa számos városába, hogy minél több operaelőadást láthasson. Pénzügyi diplomájának megszerzése után 1987-ben Milánóba költözött, hogy művészeti menedzser válhasson belőle. Nyelvtudásának is köszönhetően – öt nyelven beszél folyékonyan – hamar elismerték kiemelkedő kommunikációs képességeit, majd a barcelonai Gran Teatre del Liceuban kapott állást. 1995-ben Lotfi Mansouri felkérte, hogy legyen asszisztense a San Francisco-i Operaházban. 2002–2012 között a Washingtoni Nemzeti Operaház művészeti vezetője volt, majd két évet töltött Ománban a muscati Királyi Operaház élén. Munkásságát számos díjjal jutalmazták: elnyerte többek közt a National Labor Relations Board (USA) díját, 2008-ban pedig az Olasz Szolidaritás Csillaga érdemrenddel ismerték el az itáliai kultúra népszerűsítéséért és az opera műfajáért tett erőfeszítéseit. 2014-től tölti be a művészeti főigazgatói állást a katalán főváros operaházában.

Miguel Lerín

Barcelonában született 1951-ben, nagy zenei múlttal rendelkező családban. A híres tenor, Francisco Viñas dédunokájaként zongoratanulmányokat folytatott Alicia de Larrocha irányítása alatt. Üzleti, közgazdaságtani és művészettörténeti tanulmányait a zenei kultúra népszerűsítése szolgálatába állítva kamatoztatja, tevékenységei központjában a Barcelonában évente megrendezett, dédapja nevét viselő nemzetközi énekverseny szervezése áll. Rendszeresen tart előadásokat, és ír zenekritikákat szaklapokba. Számtalan nemzetközi énekverseny zsűrijének munkájában vesz részt, így mások mellett a Busettói Verdi Énekversenyen, valamint Münchenben, Bilbaóban, Varallo Sesiában, Szófiában, Marseille-ben, illetve a New York-i Sullivan Alapítvány meghallgatásain. Zsűrizett már a szentpétervári Elena Obrazcova és a grazi Ferruccio Tagliavini énekversenyeken is. A világ legtöbb operaházával kapcsolatban áll mint művészeti menedzser, és mint feltörekvő tehetségek felfedezője.

Vittorio Terranova

Az 1942-ben született énekművész tanulmányait Cataniában, majd Milánóban folytatta, diplomáját a Cremonai Zeneakadémián szerezte meg. Megnyerte az Associazione Lirica Concertistica Italiana versenyét Milánóban, ezt követően a mantovai Városi Színházban Arturo Talbot szerepében mutatkozhatott be Bellini Puritánok című operájában. Szinte valamennyi itáliai operaházban fellépett, beleértve a Milánói Scalát is, Olaszországon kívül pedig többek között a Bécsi Staatsoperben, a berlini Deutsche Operben, a müncheni Nationaltheaterben és Tokióban. A milánói Giuseppe Verdi Konzervatórium magánének professzoraként, valamint a sevesói Marziali Akadémia felsőfokú énekesképzésének tanáraként és koordinátoraként is dolgozott. Tartott nyári kurzusokat az ausztriai Deutschlandsbergben, ahol máig az Accademia del Belcanto és az International Course of Lyric Singing Ferruccio Tagliavini művészeti  igazgatója. Japánban az Oszakai Zeneművészeti Főiskola énektanára, emellett Tokióban a Muszasino Zeneművészeti Egyetemen, Oszakában a Mukogava Egyetemen, valamint Spanyolországban, Venezuelában és a daegui Katolikus Egyetemen, Dél-Koreában is tanít.

Kim Sung Bin

A Daeshin University zeneművészeti karának professzora és dékánja Dél-Koreában, a Szöuli Nemzeti Egyetemen diplomázott, majd Washingtonban szerzett doktori fokozatot. Az USÁ-ban debütált Tamino szerepében, s később olyan szerepeket játszott, mint Eisenstein A denevérben, a La Traviata és a Szerelmi bájital főszerepe, de énekelte a Messiás és A teremtés tenor szólóját is. 2001-ben az USA-ból visszatérve szólóestet adott a Daegu Culture & Arts Centerben. Sung Bin Kim énekesi karrierje mellett producerként is aktív. 2007-től hat évig a daegui Városi Operatársaság művészeti vezetője, 2010–2013 között pedig a Daegui Nemzetközi Operafesztivál elnöke volt, amely időszak alatt tucatnyi darabot vitt színre. 2013–2015 között a Daegui Operaház Alapítvány elnöki posztját töltötte be. Részt vett számos verseny zsűrijének munkájában, köztük a Giacinto Prandelli- és a Ferruccio Tagliavini-énekversenyen, illetve a szentpétervári Obrazcova-versenyen. Oktatói munkája mellett több művészeti szervezet vezető tisztségviselője Daegu városában.

Anatoli Goussev

A La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora. A mai Ukrajna területén született, zenei tanulmányait a Szovjetunióban végezte, majd tudását a franciaországi Sablé-sur-Sarthe nemzetközi barokk zeneakadémián és az olaszországi Osimóban működő opera- és kórusakadémián tökéletesítette. Az előadóművészet és a tanítás a kezdetektől fogva egyformán fontos szerepet töltött be az életében. Elénekelte szinte az összes jelentős tenorszerepet Európa számos városában, emellett szólóestjeit is nagy érdeklődés övezte. Jelenleg Milánóban él, ahol operaének-iskolát alapított. Számos fiatal énekművész indult műhelyéből, akik később sikeres nemzetközi karriert futottak be. Rendszeres zsűritagja a világ legnagyobb énekes versenyeinek, úgy mint a Hyperion verseny Rómában, a szentpétervári Obrazcova-verseny, vagy a zaragozai Young Opera Singers Competition.

Ma Honghai

A Pekingi Központi Zeneakadémia professzora 1983-ban szerezte meg kitűnő minősítéssel operaénekesi diplomáját, s azóta tanít a kiváló kínai intézetben. Tudását a szófiai Pancso Vladigerov Nemzeti Zeneakadémián és a Conservatorio di Milano képzésein tökéletesítette, és részt vett a Hong-Kong-i Előadóművészeti Akadémia opera programjában is. Pályafutása során olyan művek tenor főszerepét énekelte, mint a Bohémélet, a Carmen, vagy a Norma, és rendszeresen áll színpadra a Missa Solemnis, illetve a Das Lied von der Erde szólistájaként. Koncertturnéi során járt Európa számos országában, Ausztráliában, Japánban, Hong Kongban és Szingapúrban. Számos nemzetközi verseny zsűrijének, köztük a National Young Singers Competition, a National New Writers & New Songs, a German New Sound Competition China Area és a Bellini International Vocal Competition China Area zsűrijének volt tagja.

Meláth Andrea

A Liszt Ferenc-díjas mezzoszoprán Sziklay Erika növendékeként szerezte meg énekművész diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. 1996-ban ösztöndíjasként részt vett a Bayreuthi Ünnepi Játékokon, 1998-ban Fischer Annie-ösztöndíjban részesült. Ugyanebben az évben debütált Mozart: Figaro házassága Cherubinójaként, majd Henry Purcell Dido és Aeneas című operájában énekelhette a női főszerepet. 1999-ban mutatkozott be a Magyar Állami Operaházban (Vajda János Leonce és Lena című művében Rosetta szerepét énekelte), azóta az Operaház állandó vendége. 1999-ben elnyerte a londoni Wigmore Hall International Song Competition 3. díját. A magyar zeneművek bemutatásának terén folytatott kimagasló tevékenységét kilenc alkalommal ismerték el Artisjus-díjjal. Főbb szerepei: Judit (Bartók: A Kékszakállú herceg vára), Dorabella (Mozart: Così fan tutte), Sextus (Mozart: Titus kegyelme), Rosina (Rossini: A sevillai borbély), Orlovsky (Johann Strauss: A denevér). 2007–2012 között a Pécsi Tudományegyetemen tanított, 2013 óta a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője.

Ókovács Szilveszter

Veszprémben született 1969-ben. Az ELTE Jogi Karán, majd a győri Zeneművészeti Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatott tanulmányokat. A váci konzervatóriumban magánéneket és operatörténetet tanított, énekelt a Budapesti Kamaraoperánál és a Nemzeti Filharmóniánál. Dolgozott az Oktatási Minisztériumban mint fejlesztési tanácsadó, a Bartók Rádióban mint műsorvezető, a Satelit TV-nél riporterként, a Hír TV-nél pedig műsorvezető-szerkesztőként. 2001 és 2002 között az Erkel Színház vezetője, 2002 és 2005 között a Magyar Állami Operaház kommunikációs igazgatója. 2009-ben a Klasszik Rádió műsorvezetője, 2010 novemberétől a Duna Televízió vezérigazgatója. Dolgozott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem gazdasági tanácsának tagjaként. 2011 augusztusától a Magyar Állami Operaház kormánybiztosa, 2012 szeptemberétől megbízott főigazgatója, 2013 januárjától főigazgatója.