Kezdődik az I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny

2014. szeptember 12.

Több mint 60 fiatal művészt, köztük 9 magyart vár a Zeneakadémia első saját rendezésű nagyszabású nemzetközi megmérettetésére, a 2014. szeptember 15-21. között zajló I. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyre.

Harminchét ország csaknem 150 művésze jelentkezett a 2013 decemberében meghirdetett I. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyre. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a verseny szeptember 11-ei sajtótájékoztatóján Marton Éva munkásságát méltatta és kiemelte: neki köszönhető, hogy az intézmény első saját rendezésű nagyszabású nemzetközi zenei versenye magas színvonalon és óriási érdeklődés közepette valósulhat meg. A verseny névadója arról beszélt, hogy Magyarország kulturális gyökereit, hagyományait védelmezni kell, ez soha annyira nem volt aktuális, mint ma. "Folyamatosan mozgásban kell lenni, változni kell, de közben mederben kell maradni, mint a Duna, ez a megújulás záloga" – fogalmazott a Kossuth-díjas operaénekes, a Zeneakadémia professor emeritája.
 


Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója a verseny előkészítésének és meghirdetésének állomásait foglalta össze, valamint bemutatta a megmérettetéshez készült versenykatalógust, arculathordozó eszközöket és ajándéktárgyakat. „Bár az előttünk tornyosuló feladatmennyiség  komoly kihívások elé állított minket, tagadhatatlan előnyei is voltak annak, hogy a verseny előkészületei egyszerre zajlottak a kívül-belül megújult Zeneakadémia – azóta több rangos honi és nemzetközi kreatív díjjal elismert – intézményi arculatának és kiadvány-portfóliójának újrateremtésével, hiszen a versenyt sikerült a Zeneakadémia imázsához illeszkedő, mégis önálló brandként pozícionálnunk" – mondta el Szabó Stein Imre. A verseny meghirdetését nemzetközi összehasonlításban szerény költségvetésű, de fókuszált, többlépcsős nemzetközi kampány támogatta. „A verseny visszafogottan elegáns hirdetései ott voltak a legrangosabb hazai és nemzetközi szaklapokban, többek között a New York-i Opera News oldalain, az Opera Now, az OpernWelt, a Classical Music, a BBC Music Competitions Guide, a Gramophone a Das Opernglas, az Opéra Magazine és a L'opera hasábjain, sőt, még a szingapúri Music Education Asia kiadványában is" – tette hozzá az előkészítés stációit sorolva a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója.  „A 2013. decemberi indulástól csaknem 70.000 oldalletöltést regisztráltunk a verseny világviszonylatban is élenjáró módon videó feltöltést is lehetővé tévő honlapján, s várakozásainknak megfelelően a forgalom mintegy kilenctizedét külföldi érdeklődők generálták" – tudatta Szabó Stein Imre, s úgy fogalmazott: „mindennél többet mond, hogy a jelentkezők több mint 90 százaléka a honlapon keresztül küldte el felvételeit a zsűri számára."

Csonka András, a Zeneakadémia kulturális igazgatója szerint az építéskori pompáját tavaly visszanyerő szecessziós zenepalota és az egyetem világhíre, valamint a helyezések sorsáról döntő grémium nemzetközi presztízse és nem a pénzdíj nagysága vonzotta a jelentkezőket. „Az olyan patinás versenyek, mint a moszkvai Csajkovszkij vagy a brüsszeli Erzsébet Királynő Verseny azért is annyira értékesek, mert a nyertesek, a fesztivál-menedzsment és a zsűri kapcsolatrendszere révén páratlan fellépési lehetőségekhez jutnak" – mondta el érdeklődésünkre a kulturális igazgató, aki a sajtótájékoztatón a verseny szervezői háttérmunkájáról szólva Marton Éva egyik kedves idézetét, Kundry szavait a Parsifalból („nur dienen, dienen – csak szolgálni, szolgálni") fűzte tovább, s úgy fogalmazott, rendezvényszervező kollégáival együtt örömmel álltak a jó ügy szolgálatába.
 


A verseny élő fordulói szeptember 15-én, hétfőn veszi kezdetét a sorsolással, itt derül ki, hányan jelennek meg végül a 62 hivatalos induló közül. A következő két nap az elődöntőké, az énekesek egy Liszt-dallal, valamint két különböző karakterű áriával készülnek. "Unikum, hogy egy operaversenyen Liszt-dalt is kötelező énekelni. Az ötlet Marton Évától származik, aki így kíván emlékezni a Zeneakadémia alapítójára, és felhívni a figyelmet a magyar zene jelentőségére" – magyarázta Schanda Beáta. A versenytitkárság vezetője kiemelte a verseny szokatlanul széles repertoárját, amely a barokktól egészen a 20. századig terjed. "Ez óriási lehetőséget jelent az indulóknak. A versenyen egy leendő Wagner- és Mozart-énekesnek egyaránt helye van" – fogalmazott.

A szeptember 18-i, csütörtöki középdöntőbe továbbjutók két újabb operarészlettel méretnek meg zongorakíséret mellett, majd szeptember 20-án este hat órától kerül sor a döntőre, melyen a legjobbak három áriát adnak elő a Medveczky Ádám vezényelte MÁV Szimfonikusok kíséretével a Zeneakadémia Nagytermében. A zsűri a döntő végén eredményt hirdet, és a díjakat is ekkor adják át. A versenyt szeptember 21-én gálahangverseny zárja a Magyar Állami Operaházban, ahol ugyancsak Medveczky Ádám és a MÁV Szimfonikusok kísérik a legjobbakat.A verseny díjazottjai pénzjutalomban is részesülnek: a győztes 12 ezer, a második helyezett 9 ezer, a harmadik 6 ezer eurót nyer, továbbá a zsűri döntése alapján kiadható egy nagydíj is, mely 15 ezer eurós jutalommal jár. A verseny támogatói és partnerei emellett különdíjakat – meghívásokat, ösztöndíjakat, értékes emléktárgyakat – is felajánlottak. A verseny közönségdíjáról a döntő közönsége szavazhat a helyszínen.
 


A Marton Éva elnökletével felálló zsűri tagja Jelena Obrazcova világhírű mezzoszoprán, Vittorio Terranova tenor, a Tagliavini verseny művészeti igazgatója, Sabino Lenoci, a rangos l'opera magazin igazgatója, a Sarzana operafesztivál művészeti vezetője, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Pal C. Moe producer, a Bajor Állami Operaház és a Glyndebourne Fesztivál casting menedzsere, Peter Mario Katona, a londoni Királyi Operaház casting igazgatója, Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és Kocsár Balázs karmester. A verseny fővédnöke Áder János köztársasági elnök, védnökei Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere, Batta András kormánybiztos, a Zeneakadémia volt rektora, Tarlós István, Budapest főpolgármestere és Vizi E. Szilveszter Széchenyi-nagydíjas orvos, farmakológus, egyetemi tanár.

A sajtótájékoztatón – melyen részt vett Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, valamint Lendvai György, a MÁV Szimfonikus Zenekar ügyvezető igazgatója is – bemutattak két új, Marton Éváról szóló könyvet is, melyek Batta András tollából születtek a művésznővel és férjével – egyúttal menedzserével –, Marton Zoltánnal való beszélgetések nyomán, magyar és német nyelven. Batta András felidézte, hogy régi kapcsolat, barátság fűzi Marton Évához, akinek életútja "olyan, mint egy népmese, amelyből aztán igazi regény bontakozik ki". A képekkel gazdagon illusztrált magyar nyelvű könyvet A mennyei hang címmel a Helikon Kiadó jelentette meg, a német kötet pedig a berlini Parthas Verlag gondozásában látott napvilágot Richard Strauss operája, az Árnyék nélküli asszony címére utaló Die Frau mit Schatten (Az árnyékkal bíró asszony) címmel.
 


A verseny eseményeiről a Zeneakadémia felkérésére az MTVA filmet forgat, a döntő pedig élőben követhető lesz a verseny martoncompetition.hu címen elérhető honlapján, amelyet addig is érdemes felkeresni, hiszen itt találhatók meg a versenyzők bemutatkozó anyagai, választott áriáik listája, illetve a verseny pontos menete.

A sajtótájékoztatóról további részleteket tudhatnak meg a hirado.hu, a Metropol, a Világgazdaság, az Origo, a Fidelio.hu, a Tv2 Tények, valamint az M1 Híradó beszámolóiból.

 

Forrás: MTI/Zeneakademia.hu

Címkék